Berkongsi Koleksi Resepi Terbaik

Dikuasakan oleh Blogger.

Resepi Puding Pandan Dengan kelapa Yang Menggiurkan

Mahukan Juadah minum Petang Yang Ringkas,Mudah Di sediakan Dan Sedap?saya cadangkan Resepi Puding Pandan Dengan kelapa ini untuk di jadikan pencuci mulut,minum petang mahupun Juadah Berbuka Puasa nanti.

Resepi Puding Pandan Dengan Kelapa Yang Menggiurkan ini sudah pasti akan menepati selera anda sekeluarga,sesuai di jadi kan pencuci mulut selepas menjamu hidangan lain.

Sebelum admin kongsi kan resepi ini nak cerita lah sedikit masa zaman-zaman kanak-kanak,masa itu admin kurang jelas dengan maksud pencuci mulut ini,di jadi kan cerita,sewaktu pergi ke sebuah kenduri kahwin,admin terdengar lah perkataan sila lah ambil pencuci mulut ini.

Jadi admin hairan,kenapa kuih yang di suruh ambil itu di panggil pencuci mulut?di dalam hati masa itu,wah bukan main kaya lagi orang ini ya,ada ke dia suruh kita cuci mulut dengan lima biji kuih bahulu besar di dalam plastik itu.

kemudian admin bertanya pada Ibu,kenapa kita kena cuci mulut kita dengan kuih ini?maka Ibu admin pun menerang kan lah,baru lah admin tahu yang pencuci mulut itu adalah hidangan selepas menjamu makanan berat yang lain,nasib baik admin tak gosok kan bahulu besar tu di mulut kalau tidak mahu haru jadi nya,baik tanpa membuang masa mari kita lihat hidangan pencuci mulut pada kali ini.


Puding Pandan Pandan Dengan Kelapa




Bahan-Bahan A :

1 sudu besar serbuk agar-agar
1 sudu besar serbuk gelatin
600 ml air
150 gm gula
3 helai daun pandan

Bahan-Bahan B :

250 ml santan - daripada sebiji kelapa
100 ml susu cair
1/2 sudu kecil garam
1/4 kecil perisa pandan

Bahan-Bahan C :

2 biji putih telur
2 sudu besar gula kastor

Cara Membuatnya :

1. Masukkan bahan-bahan A ke dalam periuk dan jerang di atas api yang sederhana sehingga mendidih. Kecilkan api dan renihkan sehingga agar-agar dan gula larut.

2. Masukkan bahan-bahan B dan kacau dari semasa ke semasa sehingga mendidih.

3. Pukul bahan-bahan C hingga berbuih dengan menggunakan pemutar elektrik. Tapiskan adunan agar-agar perlahan-lahan ke dalam adunan putih telur sambil terus diputar sehingga sebati.

4. Tuangkan adunan agar-agar ke dalam acuan dan biarkan sejuk sedikit sebelum didinginkan dalam peti sejuk sehingga beku.

Sungguh menyelerakan Sekali Resepi Puding Pandan Dengan Kelapa ini,boleh lah anda mencuba nya ya,Selamat Mencuba resepi ini!


Sumber : Oh Pilihanku
Tag : All, Kuih Muih
0 Komentar untuk "Resepi Puding Pandan Dengan kelapa Yang Menggiurkan"

Back To Top